Jaki jacht wybrać do czarteru w Chorwacji?

Flota czarterowa Chorwacji stale rośnie, jachty są coraz większe, porty stają się przez to ciasne i bardziej zatłoczone. Mnogość łodzi w ofercie czarterowej i opcji wyposażenia jachtów może sprawić kłopot nawet doświadczonemu kapitanowi. Osoba, która po raz pierwszy czarteruje łódkę w Chorwacji staje przed sporymi dylematami:

Wielkość jachtu, ilość kabin, ilość członków załogi

W doborze wielkości jachtu i ilości załogi, kluczową rolę powinny odgrywać Twoje umiejętności prowadzenia łodzi. Większym jachtem trudniej się manewruje. Zarządzanie dużą załogą sprawia więcej problemów. Współczuję kapitanom, którzy na swój pierwszy, czy drugi rejs wybierają duży jacht z 10-12 osobową załogą. Jeśli stawiasz pierwsze kroki w czarterowaniu łodzi, wybierz 2-3 kabinowy jacht i planuj rejs dla 4-6 osób.

Jeśli zależy Ci na komforcie, zabierz na jacht tyle osób, ile może spać wygodnie w jego kabinach. Wynika to z projektu jachtu; nie chodzi tylko o zakwaterowanie, ale także o ilość miejsca w kokpicie, przy stole w mesie, liczbę toalet, czy ilość wody słodkiej. Nie wykorzystuj dodatkowych koi w mesie lub tzw. kabin skipperskich. Kabiny skipperskie są słabo wyposażone, często nie ma w nich nic więcej niż tylko materac. Możesz do nich wejść przez luk z pokładu lub przez kabinę dziobową. Kabina skipperska na jachcie czarterowym  to nic innego jak forpik, w którym oryginalnie przechowuje się żagle i liny. Nie zmieniaj jej przeznaczenia, jeśli chcesz żeby rejs był wypoczynkiem dla Ciebie i Twojej załogi.

Jednokadłubowiec, czy katamaran?

Wybierając pomiędzy jachtem jednokadłubowym i katamaranem weź pod uwagę zalety jakie oferuje dana jednostka na akwenie, na którym zamierzasz żeglować.

Na Karaibach, czy Polinezji Francuskiej jest mało marin i portów. Dostęp do prądu i wody słodkiej jest ograniczony. Większość nocy spędzasz na kotwicy bądź boi, w zatokach, w których morze faluje, powodując dyskomfort w załodze. Zależy Ci na dużej przestrzeni życiowej na jachcie, stabilności i jak największej autonomiczności. Czasem także, na niewielkim zanurzeniu. Na takich akwenach warto wybrać katamaran.

Czarterując jacht w Chorwacji odpowiedź na to pytanie sprowadza się do określenia czy lubisz mało dynamiczne pływanie katamaranami przy lekkich wiatrach i czy jesteś w stanie zapłacić za komfort pływania nimi tam, gdzie ich zalety nie są w pełni wykorzystywane.

Katamarany są znacznie droższe w czarterze (około 30-40%) od jachtów jednokadłubowych, a opłaty w marinach za nie większe o 50%. Chorwacja oferuje dużą ilość portów z rozwinietą infrastrukturą. Słodka woda, prąd, prowiant nie są problemem. Akwen jest spokojny, dobrze osłonięty od fali pełnego morza. Bliskość portów i zatok sprawia, że możesz komfortowo żeglować jachtem jednokadłubowym. Halsowanie katamaranem w Chorwacji pod lekki wiatr między wyspami, najczęściej kończy się włączeniem silnika. Jeśli zależy Ci na ponadprzeciętnym komforcie, wyczarteruj 3-4 kabinowy jacht jednokadłubowy o długości około 14 m i zmniejsz liczbę załogi do 4-5 osób.

Nowy czy starszy jacht?

Chorwacja posiada dobrze utrzymaną flotę jachtów czarterowych, w porównaniu z takimi krajami jak Grecja, czy Włochy. Wybór nowego czy starszego jachtu jest w Chorwacji w zasadzie kwestią zasobności portfela oraz oczekiwań dotyczących wyposażenia jachtu.

Jachty nowe są lepiej wyposażone, w nowoczesny sprzęt elektroniczny, kolorowe GPS-y, wydajniejsze lodówki itd. Obsługa tych urządzeń jest przyjazna użytkownikowi. Najważniejsze jednak, żeby jacht był sprawny. W Chorwacji rzadko spotkasz pływający wrak wypożyczony z firmy czarterowej.  Nowy nie zawsze znaczy sprawny. Należy unikać jachtów, które dopiero co opuściły stocznię. Te są pełne chorób, które trzeba wyleczyć po pierwszych miesiącach czarteru. Jachty nowe są droższe w czarterze, niż podobnej wielkości starsze jednostki. Niestety, nie można powiedzieć o nich, że są lepiej wykonane, niż ich starsze odpowiedniki.

Po kilkunastu latach organizacji rejsów i czarterowania jachtów w Chorwacji, wiemy, które wśród starszych jednostek są prawdziwymi perełkami i polecamy te jachty naszym klientom.

Wyposażenie jachtów na które warto zwrócić szczególną uwagę:

Ster strumieniowy – dawniej ster strumieniowy montowano tylko na dużych jachtach (powyżej 50 stóp). Obecnie jest on standardem nawet na małych dwu-kabinowych łodziach. Armatorzy wyposażają w niego także swoje starsze jednostki. Jeśli rzadko prowadzisz jachty na morzu, wybieraj łodzie ze sterem strumieniowym. Ułatwia w znacznym stopniu manewry w ciasnych chorwackich marinach.

Klasyczny grot, czy rolowany – „gdy pomyślisz, że należałoby zarefować żagle”, zazwyczaj jesteś już spóźniony. Obsługa klasycznego grota na jachcie morskim wymaga umiejętności przewidywania warunków na morzu i doświadczonej załogi, która musi wyjść na pokład w ciężkich warunkach podczas refowania/zrzucania żagla. Planując udział jachtem w regatach, zadbaj o to, by miał klasycznego grota i składaną śrubę napędową. We wszystkich innych przypadkach – rolowany grot to bezpieczeństwo i prostota obsługi.

Wiek żagliżagle w czarterze szybko się zużywają, gdyż niektórzy kapitanowie nie potrafią o nie zadbać. Czarterując starszy jacht, wybieraj te jednostki, na których były wymieniane żagle maksimum 3-4 lat wcześniej.

GPS plotter w kokpicie – na nowych jachtach jest standardem. Przy czarterze starszych jednostek warto o niego zapytać. Jest jednym z kluczowych ułatwień. Jeśli nie jesteś opływany na akwenie i masz niedoświadczoną załogę, której nie możesz powierzyć steru i spokojnie zejść do nawigacyjnej –  GPS przy kole sterowym rozwiązuje problem.

Panele słoneczne – podobnie jak żagle, akumulatory na jachcie szybko się zużywają. W Chorwacji zazwyczaj słońca nie brakuje. Polecam czarterowanie jachtów z panelami słonecznymi. Coraz więcej firm posiada takie jednostki w ofercie. Jeśli planujesz pływać dużo na żaglach, nie zawijać często do portu, nie lubisz hałasu silnika, gdy doładowujesz akumulatory – panele słoneczne są obowiązkowym wyposażeniem.

Wielkość zbiorników słodkiej wody – duży zapas wody słodkiej gwarantuje większą autonomiczność żeglugi i przyczynia się do zmniejszenia kosztów rejsu.

Silnik do pontonu  – bardzo przydatny, jeśli planujesz częste postoje na kotwicy lub bojach.

Kiedy rezerwować jacht?

Najlepiej wyposażone jachty, jednocześnie korzystne cenowo rezerwują się pierwsze. Często takie jednostki zarezerwowane są na cały następny sezon już w grudniu. Jeśli planujesz dwutygodniowy czarter, tym bardziej nie powinieneś zwlekać z rezerwacją. Czekając na ofertę last minute, możesz nie mieć możliwości wyboru jachtu, który będzie spełniał wszystkie Twoje wymagania.

Jak możemy Ci pomóc w wyborze jachtu do czarteru?

Jeśli masz jeszcze wątpliwości jaki jacht wybrać do czarteru w Chorwacji, skontaktuj się z nami. Przedstaw nam swoją wizję organizacji rejsu. Porozmawiamy, zastanowimy się wspólnie, jaki jacht będzie dla Ciebie odpowiedni. Jesteśmy na miejscu w Chorwacji. W trakcie swojego rejsu możesz do nas zadzwonić. Odpowiemy na nurtujące Cię pytania. Dołącz do naszej flotylli, jeśli chcesz bezpiecznie żeglować pod nadzorem kapitana znającego doskonale akwen.

Zobacz także:

jachty-marina-dubrovnik-chorwacja

Zapytaj o czarter jachtu w Chorwacji

    Miejsce rozpoczęcia czarteru:Typ jachtu:Okres czarteru:

    Po przesłaniu zapytania o czarter jachtu w Chorwacji, skontaktujemy się z Tobą w celu ustalenia szczegółów i przedstawienia oferty.

    • +48 601 326 637

    • kontakt

      kontakt@yachtingmorski.pl