Żaglowiec Bonawentura

Historia Bonawentury jest długa i intrygująca. Długa ponieważ jest to jedna z najstarszych jednostek pływających pod biało-czerwoną banderą. Intrygująca ze względu na postaci i role jakie przybierała nim ostatecznie stała się pięknym żaglowcem o rzadko spotykanym osprzęcie żaglowym typu żebrowego, zwanym popularnie „Va Marie” (od nazwy jachtu na którym po raz pierwszy takie rozwiązanie zastosowano), czyli keczem sztakslowym. Projekt jednostki wykonano w czasach okupacji, w warunkach konspiracyjnych. Pracami projektanckimi w tym okresie kierował inż. Wojciech Orszulok. Na podstawie przygotowanej przez inżyniera dokumentacji w Stoczni Północnej w 1948 roku wybudowano drewniany kuter rybacki typu MIR-20a. Przez lata statek nosił różne nazwy: ARKA 16 – GDY 137, WŁA-59.

Od momentu budowy aż do 1967 roku pełnił rolę kutra rybackiego na Bałtyku. Następnie został wycofany z pracy na morzu i do roku 1974 jako holownik stacjonował w porcie Władysławowo. Ostatecznie kadłub emerytowanego kutra został przetransportowany barką do Przystani Akademickiego Klubu Morskiego AZS-ZSP w Wisłoujściu-Twierdzy. Tam rozpoczęto przebudowę i częściowy demontaż. Właścicielem jego był wówczas młody kpt. Krzysztof Bussold. Człowiek o niebywałym zapale i miłości do żagli. Urodzony w Warszawie, swoje szlify żeglarskie zdobywał na Wiśle oraz obozach żeglarskich na Mazurach. W 1975 r. dokonano szczegółowej ekspertyzy kadłuba „Władka” (tak wtajemniczeni nazywali Bonawenturę). Przebudowę przeprowadzano na podstawie wstępnej dokumentacji technicznej, opracowanej przez inż. Jana Młynarczyka z jednoczesnym nanoszeniem poprawek przez armatora-architekta. Pan inż. Zbigniew Rudnicki – inspektor PRS sprawujący nadzór nad przebudową, dokonał wówczas przeglądu zasadniczego kadłuba wraz ze szczegółowymi pomiarami elementów zładu i poszycia oraz ich łączników. Sprawdził również te elementy pod kątem zgodności z „Przepisami budowy drewnianych jachtów Lloyd’s Register of Shipping”, gdyż przepisy PRS jeszcze nie istniały. Wynikiem była zgodność z ww. przepisami, a nawet spore przewymiarowanie w stosunku do zachodnich wymogów.

Odbudowa postępowała etapami a zaangażowanie przyjaciół i sympatyków często stawało przed ultimatum żon „albo Bussold albo ja”. W 1986 r. jacht został zwodowany, budowa trwała dalej z długimi przerwami, połączonymi z dewastacją jednostki przez złodziei i wandali. W międzyczasie wykonano takielunek, omasztowanie oraz bukszpryt. W 1991 r. jacht został przeholowany do Gdyni a już w 1992 r. zamontowano wcześniej przygotowany takielunek oraz drzewce i przeprowadzono pierwsze próby morskie w ruchu z wynikiem pozytywnym. Następnym etapem były próby stateczności przeprowadzone metodą klasyczną, które zostały zaaprobowane przez PRS.

Na przełomie 1993/1994 dokonano na jachcie ostatecznych prac i tym samym zakończono jeden z najdłuższych nadzorów, bo trwający łącznie nad przebudową i budową dwadzieścia jeden lat. Historia jest doskonałym przykładem samozaparcia, uporu oraz wyrzeczeń dla realizacji młodzieńczych marzeń. Według zamiarów armatora, Bonawentura miała być niekonwencjonalną szkołą resocjalizacji dla wychowanków sierocińców i podopiecznych kuratorów społecznych. Nieprzypadkowo zatem jednym z pierwszych rejsów zorganizowanych na żaglowcu był „Rejs młodych”. Ten przerobiony kuter rybacki, który dzisiaj wygląda jak mały galeon szybko stał się ulubionym miejscem spotkań trójmiejskich artystów. Na pokładzie organizowano spotkania z gdańskimi pisarzami m.in. Krystyną Lars, Bolesławem Facem, Aleksandrem Jurewiczem. W działania na rzecz propagowania Bonawentury jako atrakcji kulturalnej i turystycznej Miasta Gdańska był zaangażowany polski powieściopisarz, krytyk literacki, eseista, historyk literatury i grafik Stefan Chwin. Pokład żaglowca gościł wiele znamienitych postaci świata kultury, sztuki i polityki. W rejsie po Motławie brał udział polski noblista Czesław Miłosz. Jednym z planów wykorzystania Bonawentury było zorganizowanie małej estrady na pokładzie oraz aranżacja swoistego salonu na wodzie. Życie kulturalne na pokładzie kwitło. Pod koniec lat ’90 Bonawentura wypłynęła w kilka rejsów po akwenie morza Bałtyckiego, część czasu spędziła również w starym porcie Marina Gdańsk wtapiając się w krajobraz Gdańskiej starówki.

Niestety materiał (drewno) z jakiego została wykonana, jest bardzo wymagającym tworzywem i potrzebuje ciągłej pielęgnacji oraz troski. Na pokładzie żaglowca można było zauważyć upływ czasu, dlatego też nowi armatorzy, jako pierwszy cel, postawili sobie gruntowne odnowienie i przywrócenie mu dawnej świetności. Chcą by dalej służył kolejnym pokoleniom młodych adeptów żeglarstwa, by był miejscem spotkań „otwartych umysłów” oraz by w końcu odbył swój wymarzony przez dotychczasowego armatora kapitana Krzysztofa Bussolda, rejs na wyspy Hulla-Gulla. W planach armatorów są także rejsy i udział w bałtyckich spotkaniach żaglowców oraz wyprawy na zimne wody Arktyki, a także ciepłe rejony morza Śródziemnego.

Dane techniczne jachtu s/y Bonawentura
Rok budowy/remontu generalnegoDługośćSzerokośćZanurzeniePow. ŻagliIlość koi / toalet
1948 / 201220,00 m4,87 m2,10 m150 m214 / 2

WYPOSAŻENIE ŻAGLOWCA BONAWENTURA

  • GPS Plotter wielofunkcyjny z repetytorem;
  • Nadajnik/odbiornik AIS;
  • Radar;
  • Stacjonarny radiotelefon UKF;
  • Telefon satelitarny
  • Autopilot
  • Navtex
  • Webasto

INFORMACJE DODATKOWE O ŻAGLOWCU BONAWENTURA

Obecnie do dyspozycji załogi są dwa czteroosobowe kubryki – dziobowy i rufowy, oraz dwie koje w mesie (niezależnie od miejsc do siedzenia). Jacht posiada dwie toalety, wygodny kambuz (kuchenka trzypalnikowa, piekarnik, zlew dwukomorowy, lodówka 100 l). Dodatkowo praktycznie przy każdej koi gniazdo 230V (w trakcie płynięcia na silniku i po podłączeniu do prądu w porcie) oraz wyjście 12V.

Jeśli masz grupę i chciałbyś zorganizować swój własny rejs, spotkanie firmowe, nietuzinkowe urodziny na żaglowcu Bonawentura, skontaktuj się z nami telefonicznie pod numerem +48 601 326 637 lub prześlij zapytanie korzystając z formularza kontaktowego. Zapraszamy serdecznie do wspólnej przygody pod żaglami.

ZAPYTAJ O CZARTER BONAWENTURY

  • +48 601 326 637

  • kontakt

    kontakt@yachtingmorski.pl